Forums / Gun Discussion / Bullet selection

3 years 42 weeks ago, 6:10 PM

Vaquero

Vaquero's picture

Rank:
General of the Army
Points:
5482
Join Date:
Dec 2009
Location:
West Texas
Bullet selection

If I’m gonna sit here with this thing in front of me clicking, and you’re gonna sit there reading, I’ll try to make it worthwhile. What follows is shit I learned and figured out from loading manuals and experience, good and bad. Rimfire cartridges and weapons are excluded from these ramblings.
The question of “which gun?’, or “which caliber?”.
What is your intended target? (that’s what we all gotta know)
I understand that the majority of members here are military or law enforcement.
Bear with me. If you are “issued” ammo, you have what some panel or committee deemed as “meeting the requirements”. You have bullets and velocities designed to stop a human threat.
If a human is your intended target, then carry what the police and military use.
If you are shooting game or targets and good enough is good enough, use the handy little graphics on the ammo box to see what animals you can “humanely” kill. If you have ball ammo, shoot paper, ball ammo is NOT for taking game animals. The lack of expansion and over penetration only ensures a slow and painful death for Bambi.
Varmints. I consider most any animal under 80 lb. to be in this category. This requires little muzzle energy and lots of accuracy. Varmint bullets are lightly jacketed to promote rapid expansion and transfer of energy. If you want to blow Mr. Prarie dog to pieces, you gotta be accurate and explosive. If I hit a coyote in the leg with a FMJ .223, I’ve got a pissed off, still very mobile yet suffering canine. If I hit said coyote with a 40 gr hollow point thin jacket .223 at a reduced velocity, yep, in the leg, the bullet will expand rapidly and fragment. I still have a chance at a fatal wound or clean kill. A coyote is a much larger target also, torso shots are easy and humane with the right combination of velocity and energy. (I can hit Mr. Gopher in the leg and blow him to pieces). I use Sierra Varminter 40gr bullets, Winchester 748 powder and Remington small rifle bench rest primers. ½ inch groups at 100 yds.
Medium sized game. I consider this to be around 300 lb, deer, feral hogs and big cats (North American) These require higher muzzle energy (1000 ft lbs) and a less fragile bullet. These bullets will have a thicker jacket and much less expansion. I look for a bullet that will triple in diameter and retain over 90% of mass. Accuracy also weighs heavily for me with this class. I would not hesitate to shoot my .243 at an elk or moose that was stationary at 200 yds or less. All the deer I have killed have fallen to my .243 and I always get an exit wound of over 1” diameter. I would also aim for the neck of the moose or elk, a .243 does not have the energy to penetrate the rib bone of a moose or elk and still cleanly dispatch vital organs. In my .243 I use Nosler ballistic tip bullets 95 gr, IMR 4064 powder and CCI large rifle primers. .60” groups at 100 yds.
Large game, no experience whatsoever. Next up, I’ll share some of my quest for accuracy experiences. Yep, comments are welcome and questions are expected. (especially the “you idiot!” ones)

The truth, the whole truth and nothing but the truth!
3 years 42 weeks ago, 7:41 PM

Larry Wagner

Larry Wagner's picture

Rank:
Lieutenant General
Points:
1860
Join Date:
Nov 2009
Location:
Arizona, United States
Vaq

Nice post, Good info. Especially liked the .243 piece. I have never loaded for it, but with factory ammo, and in Wva & Western Maryland woods & farms, I have never had to track one, same with any whitetail I ever hit with my old Mod 94 30-30. Drop where they were hit.

Any day above dirt is a good day!!! My New Motto: Where Do I Sign? (Oh yes I would)
3 years 42 weeks ago, 8:57 AM

HampsterW

HampsterW's picture

Rank:
Secretary of State
Points:
7723
Join Date:
Jan 2010
Location:
Cottonwood Heights, Utah, United States
Great post Vaquero,

I ain't no hunter so I will defer to your knowledge on this subject......Shit, Tannerite and paper don't give damn what I shoot them with as long as it is high velocity (Tannerite)........But I can sure understand the concept of bullet weight, fragmentation, expansion etc.

Change you can truly believe in comes from the barrel of a gun---------------------------------------------------------------------------------Ron Paul 2012----Vote the bastards out!---------------------------------
3 years 41 weeks ago, 4:56 PM

ohioshooter

ohioshooter's picture

Rank:
Brigadier General
Points:
213
Join Date:
Jan 2010
Location:
make them look for me lol , ohio , United States

is using the same ammo as the military does for the fact is they use rounds that will pass thru any target ,making 2 holes harder to stop bleeding Off the battlefield you dont want over penatrtion ( note spelling disclaimer lol ) and posabillity of hitting some one you dont want too home defence hollow points sub sonic are best they are most likelly not to pass thru a wall or your target

"I carry a gun cause a cop is too heavy."
3 years 41 weeks ago, 5:04 PM

Vaquero

Vaquero's picture

Rank:
General of the Army
Points:
5482
Join Date:
Dec 2009
Location:
West Texas
ohio

Duly noted. I pretty much stay in the hunters world. I figured if there was one, I could stop him with a few rounds. If there's 2 or more, well, pay as you go.

The truth, the whole truth and nothing but the truth!

Who's Online

Guns Lot Activity
Users
Currently Active Users: 815 (0 members and 815 guests)

Guns Lot Statistics
Stats Topics: 8,642, Comments: 160,877, Members: 23,517
Welcome our newest member: Hank6046

Recent Activity